Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2022

Σκέφτομαι πριν το πετάξω...

 Το θέμα  της διαχείρισης απορριμμάτων είναι από τα πιο βασικά για τη Θεματική  της Οικολογικής Συνείδησης και αυτό γιατί αφορά άμεσα την ποιότητα ζωής και μπορεί να επιτευχθεί μεγάλη αλλαγή στη  διαχείριση του προβλήματος με μόνο μικρές αλλαγές στις συνήθειες των ατόμων. Επειδή είναι γνωστό πως  όσο νεότερος είναι ένας άνθρωπος τόσο πιο ανοιχτός στην υιοθέτηση νέων συνηθειών αλλά και στη  διαμόρφωση στάσεων, το Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Σκέφτομαι πριν το πετάξω” επιλέχθηκε να επεξεργαστεί από τα παιδιά του νηπιαγωγείου.

Σκοπός είναι η ενημέρωση, , ευαισθητοποίηση και η διαμόρφωση  ενός νέου τρόπου σκέψης σχετικά με την κατανάλωση και διαχείριση των άχρηστων υλικών

Για την επιλογή των επιμέρους θεματικών λαμβάνεται υπόψη η ηλικία των μαθητών και γι’ αυτό, πρώτον, δεν θεωρείται τίποτα γνωστό και διδαγμένο και, δεύτερον, περιορίζεται θέματα  εύκολα αντιληπτά  όπως ο κύκλος ζωής του υλικού, αφήνοντας για αργότερα έννοιες όπως η κομποστοποίηση και η κυκλική οικονομία.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος 2021-22

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί  Ευαγγελία Κυριαζίδου Ευαγγελία Παπακωνσταντίνου Καλλιόπη Μπεχτσή

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο

( Με στόχο να αναγνωρίσουν τι είδους σκουπίδια παράγουμε, τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται και τον κύκλο ζωής τους. Να καταγράφουν δεδομένα και να εξάγουν συμπεράσματα. Να αναπτύξουν δεξιότητες σκέψης)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. «Σκουπιδοανασκαφή»: Καταγράφουμε και αναλύουμε τα σκουπίδια της τάξης μας. Από ποιο υλικό είναι φτιαγμένο το προϊόν; 


2. «Που πηγαίνουν τα σκουπίδια;» Δίνουμε λεζάντες σε φωτογραφίες από χωματερές.




Τι θα μπορούσαμε να πετάξουμε σε ένα κάδο σκουπιδιών;



3.Ο κύκλος ζωής ενός πλαστικού μπουκαλιού: 
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο σχετικά με την ιστορία 3 πλαστικών μπουκαλιών που χρησιμοποιήθηκαν και πετάχτηκαν….

Βάζουμε στη σωστή σειρά! 
Τα μπουκάλια μας μπορεί να έφτασαν στη χωματερή, στη θάλασσα να τα φάνε τα ψάρια, σε εργοστάσιο ανακύκλωσης ή σε ένα λιβάδι ανάμεσα σε όμορφα λουλούδια...







ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο

«Τι θα κάνουμε με τα σκουπίδια;»

  Δεν πετάμε, ανακυκλώνουμε!

 ( Με στόχο να κατακτήσουν τη διαδικασία ανακύκλωσης στον μπλε κάδο κ.α. Να επαναχρησιμοποιούν με δημιουργικό τρόπο άχρηστα υλικά.)
  1. «Ανακύκλωση» Τι είναι η ανακύκλωση; πως λειτουργεί ο μπλε κάδος; Τι άλλο μπορούμε να ανακυκλώσουμε; (π.χ. μελάνια, λάμπες, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, ρούχα, μπαταρίες, γυάλινα μπουκάλια).
 2).3Rs:  Εισαγωγή στην έννοια των 3Rs: Ιδέα για περιορισμό, επαναχρησιμοποίηση, υπερκύκλωση, ανακύκλωση για 4 άχρηστα υλικά. 
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο της ελληνικής εταιρίας αξιοποίησης ανακύκλωσης σχετικά με το τι μπαίνει στον μπλε κάδο…   
Παίζουμε ένα παιχνίδι : ‘’Τα σκουπίδια χορεύουν’’. Τα παιδιά κρατάνε από ένα αντικείμενο ‘’σκουπίδι’’ και με το στοπ , ρίχνουν στον «μπλε κάδο» μόνο αυτά που πρέπει..

Ξεχωρίσαμε από τα σκουπίδια που συλλέξαμε αυτά που είναι φτιαγμένα από  πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο, λευκοσίδηρο για να τα πάμε στον μπλε κάδο που βρίσκεται έξω από την αυλή του σχολείου μας…







Ξεχωρίσαμε τα αντικείμενα που μπαίνουν στον μπλέ κάδο....
και μετρήσαμε...


Ετοιμάζουμε ένα φυλλάδιο με οδηγίες σχετικά με το τι πετάμε στον μπλε κάδο για να το πάρουν στο σπίτι και να το διαβάσουν στους γονείς τους


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο

Εκπαιδευτική ρομποτική στο νηπιαγωγείο –  beebot:  Δραστηριότητα υπολογιστικής σκέψης

Πως θα φτάσω στον μπλε κάδο; Βοηθήστε με!

Το μελισσάκι μας – beebot θέλει να φτάσει στον μπλε κάδο ανακύκλωσης

Τα παιδιά μπορούν να προγραμματίσουν και να δουν να ανταποκρίνεται το ρομπότ. Αντιλαμβάνονται ότι ελέγχουμε το ρομπότ μέσα από τις ενέργειες που εισάγουμε εμείς σε αυτό και εξοικειώνονται με την αλγοριθμική σκέψη. Αποκτούν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, κριτικής και υπολογιστικής σκέψης, κωδικοποίησης και προγραμματισμού.







Τι άλλο μπορούμε να ανακυκλώσουμε;
- Παρατηρούμε τον κάδο ανακύκλωσης μπαταριών και τον κάδο ανακύκλωσης χαρτιού του νηπιαγωγείου μας
Βλέπουμε εικόνες από άλλους κάδους ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών και κάδους για  λαμπτήρες


Παρακολουθούμε ενδεικτικά το βίντεο για τις ηλεκτρικές συσκευές:

 
Που καταλήγουν οι μπαταρίες όταν δεν ανακυκλώνονται;

και ανακυκλώσαμε τις μπαταρίες που είχαμε στο σπίτι μας....

2).3Rs:  Εισαγωγή στην έννοια των 3Rs: Ιδέα για περιορισμό, επαναχρησιμοποίηση, υπερκύκλωση, ανακύκλωση για 4 άχρηστα υλικά.

Ταΐστρες για τα πουλιά Επαναχρησιμοποιούμε με δημιουργικό τρόπο άχρηστα υλικά

Τα άδεια κουτιά από γάλα μετατρέπονται από τα παιδιά σε ταΐστρες για πουλιά σε συνεργασία με τις κυρίες Αγγελική και Χρυσάνθη από τον Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Κερκίνης που μας βοήθησαν να φτιάξουμε ταΐστρες για όλα τα πουλάκια που θα μείνουν το χειμώνα στην περιοχή μας έτσι ώστε να τα φροντίσουμε να έχουν τροφή για να μπορέσουν να επιβιώσουν!!! 






Τι θα κάνουμε με τα σκουπίδια

Στόχοι: Να επαναχρησιμοποιούν με δημιουργικό τρόπο άχρηστα υλικά. Να συνθέτουν τις γνώσεις τους δημιουργικά και κριτικά. 

Χριστουγεννιάτικες κατασκευές: Επαναχρησιμοποιούμε με δημιουργικό τρόπο άχρηστα υλικά

Το ρολό από το χαρτί κουζίνας γίνεται κατάρτι για το χριστουγεννιάτικο καραβάκι και τα κλαδιά ενός παλιού έλατου το διακοσμούν


Τα παλιά CD μετατρέπονται σε στολίδια του χριστουγεννιάτικου δέντρου


-          Οι χάρτινες αυγοθήκες γίνονται «πεινασμένες κάμπιες» με αφορμή το παραμύθι του Eric Carle “Μια πολύ πεινασμένη κάμπια»





ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο

Τα πλαστικά δεν είναι πια φανταστικά!
  Ασχολούμαστε με το μεγάλο θέμα των πλαστικών. Ενεργοποιούμε το ενδιαφέρον των παιδιών για το θέμα και εμπλουτίζουμε τις γνώσεις τους, για τις επιπτώσεις των πλαστικών
  -Να αναγνωρίσουν τα πλαστικά ως μια σημαντική πηγή θαλάσσιας ρύπανσης. Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και αίσθημα ευθύνης προς τα ζώα.
  Μαθαίνουμε για τα πλαστικά ότι μπορούν να γίνουν μια σημαντική πηγή θαλάσσιας ρύπανσης που βλάπτει τους θαλάσσιους οργανισμούς, τα πουλιά και τα ζώα που τρέφονται από αυτούς    Δραστηριότητες:
   Ιστορία: «Που πήγαν τα παπάκια;»
Πριν πολλά χρόνια, το 1992, σε ένα μεγάλο φορτηγό πλοίο φορτώθηκαν εμπορεύματα για να μεταφερθούν από την Κίνα στην Αμερική. Κατά τη διαδρομή το πλοίο ήρθε αντιμέτωπο με μία σφοδρή καταιγίδα. Από τα ψηλά κύματα που χτυπούσαν με μανία το πλοίο, κάποια κιβώτια έφυγαν από τη θέση τους, αναποδογύρισαν και έπεσαν στη θάλασσα. Μαζί με άλλα εμπορεύματα έπεσαν στα νερά και 28.000 κίτρινα πλαστικά παπάκια από αυτά που συντροφεύουν τα μικρά παιδιά στο μπάνιο τους.

Με αφορμή την πραγματική ιστορία ζητάμε από τα παιδιά να φανταστούν:
Ποια πιστεύετε ότι ήταν η μοίρα τους; Τι τους συνέβη; Συζητάμε τις πιθανές  εκδοχές της ιστορίας.
Προκύπτει φύλλο εργασίας με τις απαντήσεις των παιδιών

Οι απαντήσεις των παιδιών:

-        Μερικά παπάκια έφτασαν στην Κρήτη

-  Ένα παπάκι έφτασε έξω από τη Θεσσαλονίκη

-  Τα παπάκια πήγαν σε όλες τις χώρες

-   Μερικά παπάκια τα έφαγαν τα ψάρια

-  Τα παπάκια έφτασαν στο Βόρειο Πόλο

Τα παπάκια έφτασαν στο Νότιο Πόλο

Ένα παπάκι το βρήκε ένα παιδάκι που κολυμπούσε με το σωσίβιό του και το πήρε στο σπίτι του για να παίζει με αυτά

-  Μερικά παπάκια τα έφαγε μια φάλαινα

Μπορεί να τα έφαγαν οι γλάροι

      - Έφτασε στη Νότια θάλασσα και συνάντησε πολλά δελφίνια
       - Στη Σουηδία έφτασε πάνω σε ένα χταπόδι
       - Πήγε σε μια ακτή και το βρήκε ένα παιδάκι και το πήρε για να το παίξει        
       - Το βρήκε μια χελώνα
       -  Ένα μεγάλο κύμα το έφτασε πάνω σε ένα βουνό.
       -  Έφτασε σε ένα ποτάμι και το έβλεπαν τα παιδιά πάνω από μια γέφυρα
       - Έφρασε σε μια ακτή και σταμάτησε δίπλα σε ένα αστερία

Παρακολουθούμε το σχετικό βίντεο με τη συνέχιση της ιστορίας που μας εξηγεί τι έγινε τελικά με τα
παπάκια…

  

Συζητάμε για τις επιπτώσεις της ρύπανσης από πλαστικά ειδικά στις θάλασσες και παρακολουθούμε σχετικό βίντεο...


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5o
  Διαχείριση απορριμμάτων στο σχολείο μας και στο σπίτι μας!
Πως θα μπορούσαμε να μειώσουμε τα απορρίμματα;
Τα παιδιά προτείνουν λύσεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων....

Οι ιδέες των παιδιών:

-        Χρησιμοποιούμε παγούρι για να πιούμε νερό στο σχολείο και όχι πλαστικό μπουκάλι μιας χρήσης και στο σπίτι χρησιμοποιούμε γυάλινο ποτήρι ή πλαστικό επαναχρησιμοποιούμενο

-        Βάζουμε το κολατσιό μας για το σχολείο σε πλαστικό τάπερ αντί για αλουμινόχαρτο ή πλαστικό σακουλάκι.

-         Μπορούμε στο νηπιαγωγείο και στο σπίτι μας να κάνουμε ανακύκλωση συσκευασιών, μπαταριών

-        Χαρίζουμε τα παιχνίδια μας που δεν τα θέλουμε πια, σε άλλα παιδιά ή στο νηπιαγωγείο

-        Δεν ξοδεύουμε πολλά χαρτιά για να ζωγραφίζουμε και χρησιμοποιούμε τα μικρότερα κομμάτια για άλλες κατασκευές

-        Να μη χρησιμοποιούμε μαχαιροπίρουνα πλαστικά μιας χρήσης γιατί δεν ανακυκλώνονται

-        Πρέπει να τρώμε όλο το φαγητό μας, ή να το αφήνουμε για άλλη φορά. Να μην πετάμε φαγητά!!

-        Δεν πετάμε τα ρούχα μας όταν δεν τα χρειαζόμαστε πια, αλλά να τα χαρίζουμε στα μικρότερα αδέρφια μας ή σε άλλα παιδάκια

-        Να διορθώνουμε τα παπούτσια μας ή να τα χαρίζουμε σε άλλους και όχι να τα πετάμε

-        Αν θέλουμε να διαβάσουμε πολλά βιβλία, καλό είναι να τα δανειζόμαστε από την βιβλιοθήκη ή από άλλους ανθρώπους


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6ο
Ο πλανήτης κινδυνεύει!
Να συνειδητοποιήσουν τα είδη και τις πηγές των απορριμμάτων που ρυπαίνουν τους δημόσιους χώρους. Να εισαχθούν στην έννοια της Επιστήμης των πολιτών μέσω της συλλογής στοιχείων και της κοινωνικής προφοράς ταυτόχρονα.
-Βλέπουμε σχετικά βίντεο με την μόλυνση του περιβάλλοντος
- -Προτείνουμε ιδέες για τις ενέργειες που μπορούμε να κάνουμε για την προστασία του περιβάλλοντος
- Διαβάζουμε βιβλία σχετικά με το περιβάλλον που έχουν φέρει τα παιδιά στο νηπιαγωγείο

.ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7ο
Ανακεφαλαίωση- Αναστοχασμός
Να χρησιμοποιούν πρότερες γνώσεις για τη λήψη γρήγορων αποφάσεων.
  Να συνθέτουν ένα πολυτροπικό κείμενο (αφίσα).
Φτιάξαμε μια ηλεκτρονική αφίσα με τα δικά μας συνθήματα


  α) Σκυταλοδρομία ανακύκλωσης: Γρήγορα τη σωστή απόφαση για να μην χάσει η ομάδα! 
- Τα παιδιά απαντούν σε ερωτήσεις και τους δίνεται αναμνηστικό ‘’Δίπλωμα Ανακυκλωτή’’