Θεματικός κύκλος: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Υποθεματική: ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Τίτλος: '' Έχω, έχεις, έχει... όλοι έχουμε δικαιώματα''
Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν: Δεξιότητες
Μάθησης( Κριτική σκέψη- Επικοινωνία-Συνεργασία-Δημιουργικότητα), Δεξιότητες
Ζωής( Κοινωνικές- Ενσυναίσθηση και ευαισθησία-Πολιτειότητα- Προσαρμοστικότητα-
Υπευθυνότητα),
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο: Παιχνίδια ενεργοποίησης- δέσιμο και συνοχή της ομάδας
(Με στόχο την ομαδική συνοχή, την συνεργασία, την
δημιουργική συνύπαρξη, τη συνειδητοποίηση της ομαδικότητας και την έκφραση
αισθήματος άμιλλας)
Μια μεγάλη καρδιά : τα παιδιά φτιάχνουν μια καρδιά με τη
φωτογραφία και τα ονόματα όλων των παιδιών στο κέντρο και διακοσμούν την τάξη.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο: Βασικές ανάγκες του ανθρώπου- ποια αγαθά
είναι αναγκαία για την επιβίωσή του
Με αφορμή τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, παρουσιάζονται εικόνες που απεικονίζουν παιδιά της εποχής εκείνης και ακολουθεί συζήτηση για την καθημερινή τους ζωή, την έλλειψη σε αγαθά που είναι αναγκαία για την επιβίωσή τους, όπως το καθαρό νερό, τα επαρκή τρόφιμα για τα ίδια και τις οικογένειές τους, για τις δυσκολίες πρόσβασης στην εκπαίδευση, για τα προβλήματα στέγασης, καθώς και για τον δύσκολο αγώνα να επιβιώσουν από τις εχθροπραξίες στις περιοχές τους.
_ Δημιουργία νοητικού χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των
παιδιών για τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.
Σε φύλλο εργασίας , γράφουν ή ζωγραφίζουν ‘’Τι χρειάζεται ένα παιδί για να ζήσει; Ποια είναι τα αναγκαία αγαθά για την επιβίωσή του;
Συζητήθηκε και το ποιος μπορεί να προσφέρει στα παιδιά αυτά
που χρειάζονται, προβλήθηκαν εικόνες και τα παιδιά έγραψαν τη λέξη.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο:
Δικαιώματα του παιδιού
1) Προβολή της
ταινίας «Ειρήνη», η ιστορία ενός μικρού παιδιού που έχει διαφύγει από έναν
πόλεμο και ψάχνει να βρει ένα καταφύγιο-μια καινούργια ζωή.
Συζητάμε για τους όρους «δικαίωμα», «υποχρέωση» «ανάγκες».
Προβληματισμός και διατύπωση υποθέσεων για τους λόγους που σε κάποιες περιοχές
τα δικαιώματα των ανθρώπων κινδυνεύουν.
- Συζητάμε για τους φόβους που είχε η μικρή Ειρήνη της
ιστορίας μας καθώς περιπλανιόταν ολομόναχη. Κατόπιν μιλάει το κάθε παιδί για τους δικούς του φόβους,
προτείνουμε τρόπους για να τους ξεπεράσουμε και τέλος σε φύλλο εργασίας τους
ζωγραφίζουμε.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο:
Αναγνώριση της διαφορετικότητας
και ανάπτυξη ενσυναίσθησης
Δραματοποίηση
διαδικτυακής ιστορίας ‘’Άσπρα και μαύρα πρόβατα’’
Η ιστορία αφορά ένα κοπάδι από λευκά πρόβατα τα οποία
συναντούν δυο μαύρα πρόβατα και καλούνται να συζητήσουν για το αν θα τα δεχτούν
στην ομάδα τους. Θα συζητήσουν μεταξύ
τους, θα ακούσουν όλες τις απόψεις και θα αποφασίσουν από μόνα τους πως θα
αντιδράσουν, αν δηλαδή θα τα δεχτούν στο κοπάδι τους ή αν θα τα διώξουν.
Και βοήθησαν τον βοσκό να βρει το δρόμο για το κοπάδι του...
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5ο: Τα
δικαιώματα ανήκουν σε όλους
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6ο: ''
Όλοι μαζί μπορούμε''
Δραματοποιήσαμε την
ιστορία των δυο φυλών ''Τσαφ και τσουφ''
Η ιστορία αφορά δυο
φυλές που χωρίστηκαν και υπέφεραν εξαιτίας της διχόνοιας των αρχηγών τους,
χάνοντας την πρόσβαση σε στέγη κτλ. Στο τέλος οι φυλές συμφιλιώνονται και
βελτιώνουν τις συνθήκες της ζωής τους.
Ακολουθεί συζήτηση για τις διακρίσεις μεταξύ των ανθρώπων και τον κοινωνικό αποκλεισμό και πως με την αλληλεγγύη και την συνεργασία μπορούμε να καταφέρουμε πολλά . Στο τέλος ζωγραφίζουμε την ιστορία...
Η αλυσίδα της φιλίας: Συζητήσαμε τι μπορούμε να προσφέρουμε
σε ένα φίλο μας και πως να τον βοηθήσουμε αν το χρειαστεί.
Συµµετοχή των μαθητών
στον πανελλήνιο διαγωνισμό ζωγραφικής που διοργανώνει ‘’Το χαμόγελο του
παιδιού’’ με τίτλο: ''Αν ενωθούμε όλοι
θα τα καταφέρουμε''.
Τονίζουμε την αξία και τα οφέλη της συµµετοχής τους, αλλά και την σημασία της αλληλεγγύης, του εθελοντισμού και της ομαδικής προσφοράς, η οποία αποτυπώνεται στο μήνυμα του μικρού Ανδρέα, ιδρυτή του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού»